DAMLA FOTOĞRAFI ÇEKMEK


Amatörce de olsa bu çekmiş olduğum damla fotoğrafı gibi fotoğraflar çekmek ister misiniz?
Araştırıp öğrendiğim kadarıyla damla fotoğrafı çekmek için herşeyiyle kalıplaşmış tek bir yöntem kullanılmadığı gibi bu tip damla fotoğrafları çekmek için aşırı bir azim ve pahalı ekipmanlara sahip olmanız gerekmiyor. Burada olmazsa olmaz diyeceğimiz bazı kural ve malzemelerin haricindeki şeyler gayet esnek. Bunların neler olduğunu aşağıda anlatacağım; ancak başlamadan önce nasıl bir düzenek kurmamız gerektiğinden bahsetmek gerekir. Ben bu fotoğrafları çektiğim zaman aklımda böyle bir blog hazırlamak yoktu, o yüzden de kendi kurduğum düzeneğin maalesef fotoğrafı yok.
Bazı yabancı sitelerde bu iş ile ilgili bir kaç fotoğraf buldum ve onları sizlerle paylaşıyorum.

Gördüğünüz gibi yukarıda damla fotoğrafı için oluşturulmuş dört farklı platform kurulu. Bunlardan birincisi hariç olmak üzere hepsinde "Harici Flaş" kullanılmış. Bu iş için en ekonomik çözüm olduğunu düşündüğümden ve benim kendi fotoğraflarımı çekerken de kurduğum platforma en yakın platform bu olduğundan, bu yazımda birinci düzeneği baz alacağım.
Şimdi bize ne lazım, ondan bahsedeyim:
Çoğunuzun elinde olan 18-55 ya da benzeri kit lensler bu işi size yetecektir. (Odak değerini 50-55 gibi ya da daha yüksek tutmanız daha iyi oluyor; çünkü konuya ne kadar yakın olursanız fotoğrafınızı croplama [kesme] ihtiyacınız o kadar azalıyor)
İkinci olarak bize damla verecek bir su kaynağı gerekiyor -ki bunu dördüncü resimde gördüğünüz gibi bir poşet yardımıyla veya eczanelerden temin edeceğiniz bir damlalık ile yapabilirsiniz-
Üçüncü olarak şeffaf (cam) bir kap gerekiyor. Şeffaf olup olmaması çok önemli değil; fakat şeffaf kaplarda şöyle bir kolaylık gördüm: Altına koyduğumuz herhangi renkteki elişi kağıdı, kaptaki suya gayet pürüzsüz ve berrak bir renk veriyor. Eğer siz şeffaf olmayan bir kap kullanırsanız elinizdeki el işi kağıdı ya da fon kartonu gibi renkli kartonları suya yansıtmak üzere kabın arkasına doğru yerleştirmek durumunda kalıyorsunuz.
Dördüncü malzememiz yukarıda da bahsettiğim el işi kağıdı ya da fon kartonu gibi renkli bir şeyler.
Beşinci malzememiz elbette TRİPOT.
Altıncı malzeme ise (olursa çok iyi olur) kuvvetli ışık verebilen bir adet masa lambası.
 
Evet, olmazsa olmazlarımızı saydıktan sonra şimdi geçelim düzeneğimizi kurmaya.
Mavi, sarı, koyu yeşil gibi herhangi bir renge sahip fon kartonumuzun üzerine cam kabımızı birinci resimdeki gibi yerleştiriyoruz. İçine bir miktar (ağzına kadar değil tabi) su dolduruyoruz. Damla verecek olan su kaynağını dördüncü resimde olduğu gibi sabitliyoruz. (Hep aynı yere damlaması gerekiyor) Eğer elimizde masa lambası var ise onu ikinci resimde, harici flaş gibi kuruyoruz. (Biz kendi makinemizin dahili flaşını kullanacağız; ancak f/14-16-18-22 gibi kısık diyaframlarda çalışacağımız için bize çok ışık lazım) Fotoğraf makinemizi yukarıdaki resimlerde görüldüğü gibi su kabımıza hafif tepeden bakacak bir şekilde tripota sabitliyoruz ve makinemizi "M" moduna alıyoruz. (Dahili flaş açık) -Makinenizin damlaların düştüğü yere olan uzaklığı lensinizin minimum netleme mesafesinden daha düşük olmasın, dikkat edin-
Tüm bunları yapıp, kadrajımızı kabaca oluşturduktan sonra suyun damladığı noktayı odaklamak için damlama noktasına kalem, silgi, taş gibi bir cisim koyup makinemizi manuel focus (MF) moduna alıyor ve o cisme manuel olarak odaklandıktan sonra cismimizi ordan geri çekiyoruz. Son olarak makinemizin diyafram değerini f/14-16-22 gibi yüksek bir değere getiriyoruz ki çektiğimiz damlada netlik sorunu yaşamayalım.
BÜTÜN BUNLARDAN SONRA ARTIK KESİNLİKLE NE DAMLALIĞI NE MAKİNENİZİ NE DE TEPSİYİ ASLA YERİNDEN OYNATMAYIN!

Gelelim çekim aşamasına...
Makinemizin diyafram değeri dediğim gibi sayısal olarak yüksek bir değerdeyden enstantane değeri de 1/125 ya da 1/200 gibi bir değerde olmak zorunda. (Zaten çoğu makine dahili flaşınız açıkken 1/200 den ötesine geçmenize izin vermiyor)
Enstantane değerini de dediğim gibi 1/200 gibi bir değere getirdikten sonra bir deneme çekimi yapın. Sonuç aşırı pozlanmış yani çok parlak çıkarsa diyaframın sayısal değerini biraz yükseltin; sonuç karanlık yani az pozlanmış çıkarsa diyaframın sayısal değerini biraz düşürün. Enstantane ile çok oynamayın derim. (Eğer flaş ışığı sudan geri patlama yaparsa mutlaka açınızı değiştirip yeniden cisim koyup tekrar odaklanın)

Damla fotoğrafı çekerken vizörden bakmıyoruz. Damla tam suya çarpma anına yakınken deklanşöre basıyoruz. Bunu bir miktar fotoğraf çektikten sonra anlayabiliyor ve zamanlamayı o zaman hesaplar hale geliyorsunuz. Artık bu bilgiler dahilinde siz de böyle bir damla fotoğrafı çekebilirsiniz.
Kolay gelsin
Serkan Aktepe


 


 NOT: Kullandığınız suyun yoğunluğunu değiştirmek için şeker, bulaşık parlatıcısı gibi maddeler kullanabilirsiniz. Suyun akışkanlığını değiştirmek elde edeceğiniz fotoğrafı büyük ölçüde etkileyecektir. Suyun rengini suluboya kullanarak değiştirebilirsiniz ya da su yerine çok farklı sıvılar kullanabilirsiniz. Hepsi sizin hayal gücüne kalmış.

2 yorum: